Guia didàctica


PRESENTACIÓ

Les sessions i activitats estan pensades per portar a terme amb alumnes de Cicle Mitjà (3r curs de primària), en aquest curs hi ha  20 alumnes. A l'aula hi ha una pantalla digital interactiva i l'escola disposa d'aula d'informàtica amb 22 ordinadors. L’alumnat té coneixements previs de TIC perquè ja hi han treballat a cicle inicial.

Les activitats estan pensades per desenvolupar l'àrea de Coneixement del Medi Social, Natural i Cultural.
Aquesta unitat didàctica està pensada per portar a terme en 3 sessions on en cadascuna d'elles hi haurà 1 activitat.

L’eina TIC que es pretén introduir per tal que coneguin i desenvolupin la competència digital és un blog. Dins el blog hi ha un Issuu però a Cicle Inicial ja hi van treballar. El blog és l’eina principal on es portaran a terme totes les activitats.

SESSIONS

Activitat 1: Coneixem uns tipus d'aus.

Aquesta activitat és inicial.
A partir de l’enllaç d’un blog que els apuntarem a la pissarra on hi trobaran un Issuu els alumnes hauran de consultar la informació de les característiques de les aus i concretament de les aus rapinyaires, aquàtiques i comunes. Els alumnes hauran de consultar i extreure informació del tipus d'aus que hi ha. Seleccionar la informació per elaborar en grup  una fitxa on hi hagi les característiques i  la descripció d'una au rapinyaire, comuna i aquàtica.
De manera que:
Un grup - les aus rapinyaires i fitxa d'una au rapinyaire (ex: el falcó)
Un grup - les aus comunes i fitxa d'una au comuna (ex: el colom)
Un grup - les aus aquàtiques i fitxa d'una au aquàtica (ex: la gavina)
L'activitat es farà en dues hores al matí, per consultar la informació i elaborar la fitxa. Encara que es pugui buscar la informació individualment, hauran de fer la recerca en grup.

Continguts :

-        Comunicació oral i escrita de les característiques de les aus.
-  Identificació de diferents tipus d'aus: comunes, rapinyaires i     aquàtiques.
-        Utilització dels recursos de les TIC.
-        Cooperació amb els companys per assolir un objectiu comú.
-        Utilització de vocabulari propi de la temàtica de les  aus.
-        Creativitat en la realització de les activitats.
-        Cerca d'informació de manera cooperativa.

Competències:

-        Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
-        Tractament de la informació i competència digital.
-        Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
-        Competència d'aprendre a aprendre.
-        Competència en comunicació i col·laboració.
-        Competència en investigació i manipulació de la informació.


Activitat 2: Anem al Cim d'Àligues.

Aquesta activitat es de consolidació.
Prèviament es consultarà el blog on hi ha informació del Cim d'Àligues: on està situat, quin tipus d'aus hi ha,...
Hauran de fer el qüestionari que hi ha dins la web del Cim d'Àligues.
L'alumnat anirà d'excursió al Cim d'Àligues (Centre d'0bservació d'aus  rapinyaires) per tal de poder observar en directa les aus rapinyaires, característiques, diferències, habitat, vols, etc. L'activitat es portarà a terme amb tot el grup-classe i tot un dia en horari escolar.
 
 Continguts:

-   Observació directa i indirecta d'aus per identificar-ne les diferències.
-   Comunicació oral de les característiques de les aus.
-   Utilització dels recursos de les TIC.
-   Actitud de respecte envers el material utilitzat, companys i professorat.
-   Participació de forma activa en les activitats que es proposen.

 Competències:

-        Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
-        Tractament de la informació i competència digital.
-        Competència comunicativa, lingüística i audiovisual.
-        Competència en comunicació i col·laboració.
-        Competència en investigació i manipulació de la informació.


Activitat 3: Que has après de les aus?

Aquesta activitat és d'avaluació.
Els alumnes hauran d'entrar al blog i a la pestanya “activitat” hi hauran de contestar les preguntes individualment.
Aquesta activitat es portarà a terme a l'aula d'informàtica on cada alumne disposarà d'un ordinador.

Continguts:

-    Valoració de les eines TIC en la realització de les diferents activitats.
-   Participació de forma activa en les activitats que es proposen.
-  Comunicació  escrita de diferents aspectes  de les aus (alimentació, habitat, trets distintius)
-   Comunicar els resultats de la recerca per escrit, utilitzar  recursos TIC.

Competències:

-        Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
-        Tractament de la informació i competència digital.
-        Competència comunicativa, lingüística i audiovisual.
-        Competència en comunicació i col·laboració.
-        Competència en investigació i manipulació de la informació.